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Questionnaire-based survey on structural quality of hospitals and nursing homes for the elderly, their staffing with infection control personal, and implementation of infection control measures in Germany [Fragebogenerhebung zur Ausstattung von Krankenhäusern sowie Einrichtungen der stationären und ambulanten Kranken- und Altenpflege mit Hygienefachpersonal und zur Umsetzung ausgewählter Hygienemaßnahmen in Deutschland]

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Author(s): Kramer, A. | Assadian, O. | Helfrich, J. | Krüger, C. | Pfenning, I. | Ryll, S. | Perner, A. | Loczenski, B.

Journal: GMS Krankenhaushygiene Interdisziplinär
ISSN 1863-5245

Volume: 8;
Issue: 1;
Start page: Doc11;
Date: 2013;
Original page

Keywords: hygiene management | infection control personnel | surveillance | antibiotic stewardship | hospitals | outpatient care services | nursing homes | survey | questionnaire | Hygienemanagement | Hygienefachpersonal | Infektionserfassung | Antibiotikastrategie | Krankenhäuser | ambulante Pflegedienste | Pflege- und Altenheime | Fragebogen

ABSTRACT
[english] From January to May 2012, 1,860 hospitals throughout Germany received a questionnaire encompassing 77 items. Additionally, 300 outpatient care services and 310 nursing homes for elderly in Berlin also received a 10-item questionnaire asking on their implemented infection control practices. All questionnaires were anonymous. A total of 229 completed questionnaires from hospitals, 14 questionnaires from outpatient care services, and 16 questionnaires from nursing homes were eligible for further analysis.The lack of Infection Control physicians was identified as the largest issue. In hospitals sized 400–999 beds a gap of 71%, and in hospitals sized ≥1,000 beds a gap of 17% was reported. Depending on the number of hospital beds, 13–29% of hospitals sized ≥100 beds reported not havening one infection control nurse. Since based on the number of beds in larger institutions or in facilities caring for high-risk patients several infection control nurses may be required, the deficiency in infection control nurses may even be higher, particularly in secondary and tertiary care facilities. Furthermore, the analysis revealed that the legal requirements for surveillance and reporting of notifiable infectious diseases have not yet been implemented in 11% of the facilities. The implementation of antibiotic strategies did show significant gaps. However, deficiencies in the implemented measures for the prevention of surgical site infections were less frequent. Yet 12% of the participants did not have a dedicated infection control concept for their surgical services. Eight percent of hospitals were not prepared for an outbreak management and 10% did not have established regulations for wearing surgical scrubs. Deficiencies in waste disposal and the control of air-conditioning systems were also noted. Based on the results of this survey, conclusions on the optimal resource allocation for further improvement of patient safety may be drawn.While all participating nursing homes had some sort of infection control consultation, this only applied to 12 out of 16 outpatient nursing services. However, all 16 nursing services worked on the basis of an implemented infection control plan. Though legally binding hygiene recommendations have not yet been implemented for nursing homes, the necessity of infection control to assure patient safety has obviously been recognised throughout these services.[german] Im Zeitraum Januar bis Mai 2012 wurden deutschlandweit 77 Fragen zum Hygienemanagement an 1.860 Krankenhäuser sowie je 10 Fragen an 300 ambulante Pflegedienste und 310 Pflege- und Altenheime in Berlin versandt. Die Erhebung war anonym. Von den Zusendungen der Krankenhäuser konnten 229 vollständige Datensätze ausgewertet werden. Aus dem Bereich der Pflege- und Altenheime bzw. der ambulanten Pflegedienste beteiligten sich 14 bzw. 16 Einrichtungen. In den Krankenhäusern ergab sich als größtes Problem der Mangel an Krankenhaushygienikern. Bei Krankenhäusern von 400–999 Betten klafft eine Lücke von 71%, ab 1000 Betten von 17%. Krankenhäuser ab 100 Betten verfügen je nach Bettenzahl in 13–29% über keine Hygienefachkraft. Da in Abhängigkeit vom Infektionsrisiko insbesondere in Häusern der Maximalversorgung mehrere Hygienefachkräfte pro Haus benötigt werden, ist das Defizit noch größer anzusetzen. Die Analyse ergab darüber hinaus, dass die gesetzliche Vorgabe zur Infektionserfassung in 11% der Krankenhäuser derzeit nicht umgesetzt wird. Auch bei der Realisierung einer Antibiotikastrategie sind deutliche Mängel offenkundig. Weniger häufig sind Defizite bei der Prävention postoperativer Wundinfektionen, in 12% der Einrichtungen existiert kein spezieller Hygieneplan für den OP-Bereich. 8% der Krankenhäuser haben keine Vorkehrungen für ein Ausbruchsmanagement vorgesehen und 10% haben keine Regelung für Bereichskleidung etabliert. Auch bezüglich Abfallentsorgung und der Überprüfung von raumlufttechnischen Anlagen werden Defizite deutlich. Auf Grundlage der Analyseergebnisse werden Schlussfolgerungen zur Verbesserung der Patientensicherheit abgeleitet. Während alle an der Umfrage teilnehmenden Pflege- und Altenheime hygienisch betreut werden, trifft das bei den ambulanten Pflegediensten nur auf 12 von 16 zu. Allerdings arbeiten alle 16 Pflegedienste auf der Grundlage eines Hygieneplans. Obwohl es für die ambulante Pflege bisher keine rechtlich bindenden Hygieneempfehlungen gibt, wurde die Notwendigkeit der Qualitätssicherung der Hygiene offensichtlich erkannt.
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